Wijn heb je van een paar euro tot onbetaalbaar dure flessen. Dat er ongeveer net zoveel verschil in kwaliteit is, weten we ook. Niet te verwarren met kwestie van smaak natuurlijk. Maar waarom kost de ene fles wijn vijf euro en de andere 25 euro?
Hoe de prijs is opgebouwd is grofweg in tweeën te verdelen. De kosten van het productieproces en de kosten voor verpakking en distributie.
Productieproces
Wijn kan uit verschillende hoeken komen, van coöperatieve wijnboeren die de kosten van de faciliteiten, marketing en verkoop delen. Of bijvoorbeeld van inkopers van druiven die weer geen kosten maken aan het wijnbouwproces. Deze twee groepen maken minder kosten waardoor de prijs van de wijn meestal lager uitvalt dan die van een landgoed (domaine). Een domaine maakt over het algemeen weer betere wijnen omdat ze vaker meer zorg besteden aan de verschillende onderdelen van het productieproces. Dat is arbeidsintensiever en dus duurder. Daarbij komt dat de oplage vaak beperkter is.
Kosten van de druif
Hoeveel er betaalt moet worden voor druiven, ligt aan het arbeidsintensieve proces in de wijngaard. Als de druivenstokken zijn aangeplant op steile hellingen en/of de druiven niet machinaal, maar met de hand geplukt moeten worden, gaat de prijs omhoog.
Ditzelfde principe geldt voor de kosten die komen kijken bij het maken van de wijn. Dan is de prijs onder andere bepaald door de keuze in apparatuur, op welke manier de wijn is gerijpt, etc.
U vraagt, wij draaien
Sommige wijnhuizen en/of regio’s kunnen het puur vanwege hun naam al maken om hogere prijzen te vragen. Als een ‘merk’ erg gewild is, schiet de prijs omhoog.
Grond
Niet elk stuk grond is even duur. Waar de prijzen hoog zijn, moeten de druivenprijzen ook wel hoog genoeg zijn om de kosten te dekken. Nadeel van deze wisselwerking is weer dat wanneer er hoge prijzen voor wijn gevraagd kunnen worden, de prijs voor de grond ook omhoog gaat. Voorbeelden hiervan zijn Champagne, Côte d’Or in de Bourgogne en Napa Valley in de Verenigde Staten.
En zo zijn er nog tal van factoren die een prijs kunnen drukken of juist omhoog kunnen gooien. Denk aan: transport, verpakking, belastingen die verschillen per land, marketing, etc.
Het oog wil ook wat
Zo veel keuze in wijn, zo veel keuze in wijnetiketten en kleuren wijn. Veel mensen die een wijntje willen scoren gaan voor het principe “Het oog wil ook wat.” Niets mis mee, maar het zegt natuurlijk niets over de wijn die je koopt. Producenten weten hoe het gros van de mensen kiest en dus besteden ze veel zorg aan het etiket, misschien wel meer dan aan de wijn. Weet jij veel.
Voor meer Wijndummy like je de Wijndummy Facebookpagina en volg je Wijndummy op Instagram. En heb je tips? Mail mij dan!